Práca so zamestnancami
Zamerali sme sa na nasledovné kroky:
-
budovanie tímov jednotlivých skupín
-
získanie istoty vo vychovávateľských zručnostiach
-
poradenstvo, supervízia, servis všetkým zamestnancom priameho kontaktu – vychovávatelia, pomocní vychovávatelia, gazdiné, profesionálne rodiny.
Budovanie tímov jednotlivých skupín
je vždy jednou z tém skupinových mesačných pedagogických porád. Dôraz je kladený na zjednotenie prístupov v dennom programe, jeho dodržiavanie, dodržiavanie stanovených a prijatých pravidiel, vzájomnú kolegiálnu pomoc pri ich realizácii a vzájomnú otvorenosť pri riešení výchovných problémov, taktiež zapojenie pomocnej vychovávateľky a gazdinej do tohto procesu. Koordinátori skupín s prirodzenou autoritou kooperujú prácu v skupine. Dôraz je tiež kladený na odovzdávanie si poznatkov zo služieb a vzájomné nadväzovanie na predchádzajúce služby.
Získanie istoty vo vychovávateľských zručnostiach
je zabezpečované prostredníctvom metodického združenia, ktoré v zariadení funguje nepretržite a je zamerané nielen na sprostredkovanie informácií o najnovších poznatkoch a trendoch v psychológii, pedagogike, sociálnej práci a iných spoločenských vied, ale i na získavanie praktických zručností formou tréningov napr. pre zadávanie hraníc, práca s trestom, odmenou, logickým dôsledkom, stanovenie efektívneho výchovného opatrenia a pod.
Dôraz je kladený na dôslednú dennú, systematickú prípravu na vykonávanie priamej práce s deťmi, vlastnú kreativitu smerujúcu k budovanie väzieb s deťmi, rovesníckych a súrodeneckých väzieb, celkový rozvoj dieťaťa tak, aby bolo schopné sa s čo najmenšími rozdielmi zaradiť medzi bežnú populáciu.
Poradenstvo, supervízia, servis všetkým zamestnancom priameho kontaktu – vychovávatelia, pomocní vychovávatelia, pomocní vychovávatelia s EA, profesionálne rodiny
V zariadení sa osvedčili konzultácie za účasti službukonajúcich vychovávateľov, odborného tímu a riaditeľky, pretože vytvárajú priestor preto, aby vychovávateľ nezostal bezradný, mal možnosť sa poradiť a dostalo sa vzniknutej situácii okamžitej intervencie . Konzultácie sú zamerané na:
a/ informácie ako a v čom bude službukonajúci vychovávateľ nadväzovať na predchádzajúcu službu
b/ čomu sa on sám bude venovať v daný deň
c/ predloží výchovný problém, s ktorým si sám nevie poradiť a požiada o radu ostatných prítomných
d/ v prípade potreby požiada o pomoc priamo do skupiny špeciálneho pedagóga, psychologičku, sociálnu pracovníčku alebo riaditeľku.
Supervízia je v centre zabezpečovaná vyškolenou supervízorkou.
Profesionálne rodiny sa zúčastňujú pravidelne mesačných pedagogických porad určených len pre profesionálne rodiny. Okrem toho sa zúčastňujú na metodických stretnutiach v centre, v prípade ich potreby aj konzultácií priamo s odborným tímom, či už v CDR alebo priamo v domácnosti profesionálnej rodiny.
Okrem interných stretnutí sa vychovávatelia zúčastňujú aj rôznych, školení, konferencií a pracovných stretnutí mimo centra.
Odborný tím a riaditeľka sú zapojení do prípravy profesionálnych rodín.
V súčasnosti je kapacita zariadenia 58 detí.